Postanowienia ogólne
§1
1. Fundacja „Między Drzewami” została ustanowiona przez Annę Makarewicz, zwaną dalej
„Fundatorem”, aktem notarialnym z dnia 29 marca 2022 roku, Repetytorium A nr 1091/2022
sporządzonym przez Notariusza Annę Łojewską - Jednoralską w Kancelarii Notarialnej
w Wejherowie, ul. Sobieskiego 235/4
2. Fundacja działa pod nazwą: Fundacja „Między Drzewami” i w dalszej części statutu jest zwana „Fundacją”.
3. Fundacja działa na podstawie ustawy z dnia 6 kwietnia 1984 roku o fundacjach oraz
postanowień niniejszego statutu.
4. Fundacja jest apolityczna.
§2
1. Fundacja działa na podstawie postanowień niniejszego statutu.
2. Fundacja posiada osobowość prawną.
3. Właściwym ministrem jest minister odpowiedzialny za edukację.
§3
Terenem działania Fundacji jest terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, przy czym w zakresie
niezbędnym dla właściwego realizowania celów, Fundacja może prowadzić działalność także poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej.
§4
1. Fundacja została ustanowiona na czas nieokreślony.
§5
1. Fundacja może używać oznak i pieczęci na zasadach określonych w przepisach
szczególnych.
2. Fundacja może używać odznaki i przyznawać je wraz z innymi nagrodami
i wyróżnieniami, osobom fizycznym i prawnym zasłużonym dla Fundacji.
3. Fundacja może dla celów współpracy z zagranicą posługiwać się tłumaczeniem nazwy
w wybranych językach obcych.
Cele i zasady działania Fundacji
§6
Celem działania Fundacji jest wspieranie rozwoju psychofizycznego dzieci i dorosłych,
realizowanego poprzez zespół działań edukacyjno - wychowawczo - terapeutycznych,
takich jak bliskość z naturą, aktywności ruchowe, edukacja przyrodnicza, promocja
i ochrona zdrowia, pomoc społeczna, tworzenie więzi opartych na bliskościowym modelu przywiązania, a także na szerzeniu wiedzy w tym zakresie pośród specjalistów takich jak fizjoterapeuci, psycholodzy, pedagodzy, logopedzi, lekarze i inni.
1. Naczelnym celem merytorycznym Fundacji jest:
- działalność edukacyjna na różnych szczeblach kształcenia;
- prowadzenie i promowanie nowoczesnych i alternatywnych metod kształcenia, wychowania
i edukacji, zwłaszcza przyrodniczej, artystycznej i rozwoju osobistego w oparciu o szacunek, empatię, zrozumienie i pasję;
- wspieranie uczniów w procesie edukacji opartym na świadomym kształceniu się
z własnej woli w twórczej atmosferze wzajemnego szacunku i poszanowania praw dziecka;
- wspieranie aktywności rodziców na rzecz rozwoju ich kompetencji rodzicielskich
oraz świadomego uczestnictwa w procesie edukacji dzieci i młodzieży;
- wsparcie uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i rozwojowymi (także uczniów
zdolnych), w tym w zakresie rozwoju kompetencji społeczno-emocjonalnych;
- wspieranie i promocja edukacji fizycznej i prozdrowotnej;
- organizacja różnych form sportu, ruchu, wycieczek, form wypoczynku i wydarzeń sportowych;
- kształtowanie i rozwijanie u uczniów kompetencji kluczowych oraz umiejętności niezbędnych
na rynku pracy oraz właściwych postaw/umiejętności przedsiębiorczości, języków obcych, nauk matematyczno-przyrodniczych, informatycznych i technologii informacyjno-komunikacyjnych
(TIK/ICT) oraz kluczowych kompetencji społecznych m.in. rozwiązywanie problemów,
umiejętność uczenia się, umiejętność pracy zespołowej, kreatywność, innowacyjność, krytyczne
myślenie, rozwiązywanie problemów, edukacja medialna, umiejętności komunikacyjne;
- tworzenie form wypoczynku dla dzieci, młodzieży i dorosłych w kontakcie z przyrodą;
- wspieranie kształcenia nauczycieli w różnych technikach edukacyjnych;
- wspieranie zmian w systemie kształcenia uczniów i nauczycieli;
- wspieranie rozwoju rodziny, w szczególności jako pierwszego i najważniejszego środowiska edukacyjnego dzieci i młodzieży;
- promowanie kształcenia ustawicznego dorosłych, młodzieży i dzieci;
- promocja technik terapeutycznych mających na celu wspieranie edukacji uczniów;
- wspieranie aktywności kulturalnej, artystycznej, sportowej, ekologicznej
i prospołecznej w środowisku lokalnym;
- popularyzacja czytelnictwa i dobrej literatury oraz wartości moralnych wśród
dzieci i młodzieży;
- pobudzanie świadomości ekologicznej i nauka odpowiedzialnego stosunku
do przyrody i środowiska naturalnego, kształtowanie postaw działania zgodnego
z zasadą zrównoważonego rozwoju;
- poszerzanie świadomości na rzecz poprawy wiedzy o zdrowej i ekologicznej diecie, dobrych nawykach żywieniowych i zdrowym stylu życia;
- wspieranie nauki języków obcych;
- działalność charytatywna;
- promocja i organizacja wolontariatu.
2. Działania Fundacji kierowane są do całej populacji, bez względu na płeć, rasę, religię, poglądy polityczne, narodowość i status ekonomiczny.
§7
1. Fundacja realizuje swoje cele przez:
- tworzenie miejsc, w których edukacja przebiega w sposób przyjazny odbiorcom;
- współpracę ze szkołami, rodzicami i uczniami wspierającymi domową edukację;
- wzbogacanie warsztatu dydaktycznego miejsca prowadzenia działalności Fundacji poprzez zakup pomocy edukacyjnych dla uczniów;
- propagowanie i upowszechnianie wiedzy na temat zdrowego trybu życia;
- realizowanie edukacji przyrodniczej z wykorzystaniem alternatywnych i nowoczesnych metod poprzez tworzenie gier terenowych, warsztatów przyrodniczych, ośrodków edukacyjnych, laboratoriów mobilnych, wypraw przyrodniczych;
- współpracę z osobami, przedsiębiorstwami, organizacjami pozarządowymi, władzami samorządowymi i rządowymi, a także instytucjami zagranicznymi
i międzynarodowymi w zakresie wymienionym w celach działania Fundacji;
- odpłatną i nieodpłatną opiekę dzienną nad dziećmi;
- organizowanie szkoleń na tematy związane z działalnością fundacji;
- propagowanie aktywności na świeżym powietrzu i bliskości z naturą;
- odpłatną i nieodpłatną działalność w zakresie ochrony środowiska i ekologii;
- odpłatną i nieodpłatną działalność w zakresie turystyki;
- tworzenie materiałów dydaktycznych;
- propagowanie działalności Fundacji poprzez radio, telewizję, prasę, Internet;
- współpracę z innymi fundacjami i stowarzyszeniami, instytucjami i firmami
o podobnych celach działania;
- organizację pomocy społecznej;
- odpłatne i nieodpłatne prowadzenie i wspieranie działalności edukacyjnej, informacyjnej, internetowej, wydawniczej, promocyjnej i reklamowej;
- zbiórkę i pozyskiwanie funduszy na cele statutowe, zgodnie z ustawą o finansach publicznych;
- współpraca z organizacjami, instytucjami i osobami w kraju i za granicą, a także
z władzami samorządowymi, rządowymi i służbami mundurowymi w zakresie wymienionym
w celach działania Fundacji;
Majątek i dochody Fundacji
§ 8
Majątek Fundacji stanowi fundusz założycielski
w kwocie 1.000,00 zł (słownie: jeden tysiąc złotych 00/100) wniesiony przez Fundatora oraz inne mienie nabyte przez Fundację w toku jej działania.
§ 9
1. Dochody Fundacji mogą pochodzić z:
a) darowizn, spadków, zapisów;
b) dotacji lub subwencji od osób prawnych;
c) zbiórek lub imprez publicznych lub prywatnych;
d) majątku ruchomego i nieruchomego Fundacji;
e) odsetek i lokat bankowych;
f) sprzedaży materiałów reklamowych, z organizacji odpłatnych działań Fundacji;
g) dochodów z festiwali, konkursów lub licytacji;
h) działalności gospodarczej prowadzonej przez Fundację
i) nawiązek przyznawanych przez właściwe organy;
j) świadczeń na cele społeczne przyznawane w trybie art. 448 k.c.;
k) dotacje z unii europejskiej, z budżetu państwa
i dotacje uzyskiwane od innych fundacji
l) innych źródeł i czynności niewymienionych powyżej, a służących realizacji celów statutowych Fundacji
§ 10
1. Majątek i dochody Fundacji przeznaczone są
na realizację celów statutowych zgodnie z ustalonym programem działania Zarządu Fundacji oraz na koszty związane z bieżącą działalnością i administrowaniem Fundacji.
§ 11
Organami Fundacji są:
a) Fundator;
b) Zarząd Fundacji, zwany dalej Zarządem;
c) Rada Fundacji, zwana dalej Radą.
d) Fundator
§ 12
1. Fundatorem jest Anna Makarewicz, założyciel Fundacji.
2. Do kompetencji Fundatora należy:
a) powoływanie i odwoływanie członków Zarządu;
b) powoływanie i odwoływanie członków Rady;
c) rozpatrywanie i zatwierdzanie sprawozdań Zarządu oraz udzielanie członkom tego organu absolutorium z działania;
d) rozpatrywanie i zatwierdzanie sprawozdań Rady oraz udzielanie członkom tego organu absolutorium z działania;
e) rozpatrywanie i zatwierdzanie sprawozdań finansowych i sprawozdań Fundacji;
f) podejmowanie decyzji o zmianie statutu Fundacji;
g) wytyczanie głównych kierunków działalności Fundacji;
h) podejmowanie decyzji o połączeniu z inną fundacją lub o likwidacji Fundacji.
3. Fundator podejmuje swe decyzje w formie pisemnych zarządzeń.
4. Fundator może zostać powołany do Zarządu Fundacji. W takim przypadku kompetencje Fundatora przejmuje Rada, z wyłączeniem kompetencji, o których mowa w ust. 2 lit. b, d, f, g, h, które zawsze należą wyłącznie do Fundatora.
Zarząd Fundacji
§ 13
1. Zarząd składa się z 1 – 4 osób, w tym Prezesa, powoływanych na pięcioletnią kadencję.
2. Funkcję członka Zarządu można pełnić przez więcej niż jedną kadencję.
3. Zarząd powołuje Fundator.
4. Zarząd w całości lub każdy
z jego członków może być odwołany przed upływem kadencji, w drodze uchwały podjętej przez wszystkich członków Rady, lub zarządzeniem Fundatora.
5. Członkowie Zarządu mogą pozostawać
z Fundacją w stosunku zatrudnienia i mogą otrzymywać za pełnienie swojej funkcji wynagrodzenie.
§ 14
1. Zarząd kieruje działalnością Fundacji i reprezentuje ją na zewnątrz.
2. Do kompetencji Zarządu należy w szczególności:
a) kierowanie bieżącą działalnością Fundacji;
b) realizacja celów statutowych;
c) sporządzanie planów pracy i budżetu;
d) sprawowanie zarządu majątkiem Fundacji;
e) zatrudnianie pracowników i ustalanie wysokości ich wynagrodzenia;
f) podejmowanie decyzji we wszystkich innych sprawach niezastrzeżonych
do kompetencji innych organów.
3. Zarząd jest zobowiązany co roku przedkładać Fundatorowi, a jeśli Fundator jest członkiem Zarządu, to Radzie roczne sprawozdanie z działalności.
§ 15
1. Posiedzenia Zarządu odbywają się w miarę potrzeb, nie rzadziej jednak niż dwa razy w roku.
2. Posiedzenia Zarządu zwołuje Prezes, przesyłając informację o ich terminie pocztą
elektroniczną, a w przypadku braku takiej możliwości listem poleconym, na co najmniej 3 dni przed planowanym spotkaniem. O posiedzeniu muszą zostać poinformowani wszyscy członkowie Zarządu.
3. Zarząd podejmuje decyzje w drodze uchwał zwykłą większością głosów przy obecności, co najmniej połowy swoich członków, jednak nie mniej, niż dwóch członków Zarządu, jeśli dalsze postanowienia nie stanowią inaczej. W przypadku równego rozłożenia głosów decyduje głos Prezesa.
4. W posiedzeniach Zarządu mogą brać udział członkowie Rady oraz Fundator, jednak bez prawa głosu.
§ 16
1. Do składania oświadczeń woli w imieniu Fundacji uprawnieni są:
a) Prezes Zarządu samodzielnie,
b) dwaj członkowie Zarządu wspólnie.
2. Do przyjmowania oświadczeń woli składanych Fundacji uprawniony jest każdy członek Zarządu jednoosobowo.
Rada Fundacji
§ 17
1. Rada Fundacji jest organem doradczym.
2. Radę Fundacji powołuje Fundator.
3. W skład Rady Fundacji wchodzą osoby skupione wokół idei Fundacji.
4. Rada składa się z minimum dwóch członków i jest wybierana na pięcioletnią kadencję.
Funkcję członka Rady można pełnić przez więcej niż jedną kadencję.
5. Rada Fundacji proponuje długoterminowe cele Fundacji, przedstawia Zarządowi uwagi dotyczące możliwych kierunków rozwoju Fundacji i doskonalenia jej działalności, a jej członkowie doradzają Zarządowi w dziedzinach, w których są specjalistami.
6. Rada Fundacji ma nadzór i kontrolę nad działalnością Fundacji,
w szczególności kontroluje stan majątkowy Fundacji.
7. Członkostwo w Radzie wygasa na skutek:
a) dobrowolnego ustąpienia, zgłoszonego pisemnie do Fundatora;
b) utraty praw obywatelskich;
c) skazania prawomocnym wyrokiem sądu za przestępstwo popełnione z winy umyślnej;
d) odwołania;
e) śmierci członka.
8. Członkowie Rady mogą otrzymywać za pełnienie swojej funkcji wynagrodzenie
§ 18
1. Rada zbiera się, co najmniej raz w roku.
2. Radę zwołuje Przewodniczący Rady z własnej inicjatywy lub na wniosek Zarządu
lub Fundatora, zgłoszony na piśmie. Posiedzenie zwołuje się w terminie 14 dni,
licząc od dnia zgłoszenia wniosku.
3. W posiedzeniach Rady może uczestniczyć również przedstawiciel Zarządu oraz Fundator, jednak bez prawa głosu.
4. Rada podejmuje decyzje w formie uchwał – zwykłą większością głosów, przy obecności całego składu Rady, jeśli dalsze postanowienia nie stanowią inaczej. W razie równej liczby głosów decyduje głos Przewodniczącego Rady.
5. Każdy z członków Rady dysponuje jednym głosem.
6. Posiedzenia Rady prowadzi Przewodniczący lub członek Rady przez niego wskazany.
Postanowienia końcowe
§ 19
Zmiana statutu następuje na podstawie pisemnego zarządzenia Fundatora.
Jeśli Fundator jest jednocześnie członkiem Zarządu, zarządzenie w przedmiocie zmiany statutu wymaga zatwierdzenia przez Radę.
§ 20
1. Fundacja może się połączyć
z inną fundacją dla poprawy efektywnego realizowania swoich celów.
2. Połączenie z inną fundacją nie może nastąpić, jeżeli w jego wyniku mógłby ulec istotnej zmianie cel Fundacji.
§ 21
1. Fundacja ulega likwidacji w razie wyczerpania się jej środków finansowych i majątku.
2. O likwidacji Fundacji Zarząd zawiadamia Ministra odpowiedzialnego za edukację
Zdobywanie wiedzy poprzez doświadczanie, ruch i zabawę.
Uczymy się samodzielności, współpracy i odpowiedzialności.
mail: domoszkola@gmail.com
tel. +48 531 478 503
ul. Krofeya 45
84 - 200 Wejherowo
Strona www stworzona przez Anię :)